reklama

Vlakom do Čiernej Hory

Cestovať približne 24 hodín vlakom v 40. stupňových horúčavách cez celé Maďarsko, Srbsko a Čiernu Horu dá teda poriadne zabrať! Osobne by som o tom mohol rozprávať. A  tom som vždy rád cestoval vlakom všade kde som išiel, lebo sa tak najlepšie podľa mňa spoznáva miestna krajina a ľudia. Posledné roky sa konečne okrem Splitu a Thessaloník zaviedli priame ležadlové vozne z Prahy a Bratislavy aj do Čiernej Hory, konkrétne do prímorského letoviska Bar.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Jednoducho nastúpite v Bratislave do vlaku a nemusíte prestupovať, len si užijete celkom zaujímavé posúvanie a následné pripájanie vozňa k jednotlivým vlakovým súpravám a s tým súvisiace hodinové čakania, hlavne na maďarsko-srbských hraniciach.

Trasa vlaku vedie cez mestá Štúrovo, Budapešť, Kiskőrös, Нови Сад (Novi Sad), Београд (Beograd), Ваљево (Valjevo) a Podgorica a trvá približne 24 hodín. Pominulé roky, keď ešte neexistovalo priame spojenie, som presedal v Budapešti a potom ešte v srbskom hraničnom meste Суботица (Subotica), odkiaľ býva vypravený večne preplnený nočný vlak do Baru na ktorý sa dnes pripája náš slovenský vozeň. Vlakové spojenie na Čiernu Horu je podľa mňa hlavným a jediným koridorom a prioritou železníc v Srbsku a preto okrem Subotice bývajú každodenne vypravované nočné vlaky aj z Nového Sadu a Belehradu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samotná cesta je z počiatku pomerne nudná, lebo až do večera cestujete cez jednotvárnu podunajskú nížinu a je len výhoda ak natrafíte na príjemných spolucestujúcich. Keďže som slovenským vozňom cestoval aj minulý rok, môžem povedať, že väčšina cestujúcich sú rodiny s deťmi a vždy boli skoro všetci nebratislavčania..

Tento rok som cestoval s partiou mladých Čechov, zrejme bike nadšencov, lebo cestovali až do Albánska a svojich 5 bicyklov mali poskladaných v krabiciach opretých v chodbičke o okná, čo celkom zväčšovalo už aj tak veľký dojem stiesneného priestoru. Minulý rok sa mi podarilo zohnať rezervácie na 4-miestne lôžko, no tento krát som nemal na výber a boli voľné len 6-miestne. Poviem Vám, síce rád cestujem vlakom ale byť celý deň so šiestimi cudzími ľuďmi v malom kupé nie je nič moc.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sa týka samotného vozňa, od slovenských železníc som očakával trošku viac a myslím si že koženkové sedadlá nepatria na takéto dlhé trasy. Okrem toho, že sa v kupé dalo rozložiť 6 ležadiel, celý vozeň vyzeral ako úplne bežný rýchlikový vozeň s minimálnymi modernizačnými zásahmi. Provizórny a extrémne predražený bufet obsluhoval celkom fajn sprievodca. Vrcholom menu boli párky s chlebom a instantná polievka, no ja som sa radšej spoľahol na zásoby z domu.

Najhorší úsek cesty vedie cez Maďarsko a to z viacerých dôvodov. Prvý a najhlavnejší je ten, že krajina maďarskej nížiny je hrozne jednotvárna a pustá. Na celej trase cez Maďarsko nenarazíte na väčšie mesto. Druhý dôvod je ten, že vlak tadiaľto ide minimálnou rýchlosťou z dôvodu na ktorý nemôžem prísť, lebo trate sú v Maďarsku v pomerne dobrom stave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže nie prvý krát cestujem vlakom cez Maďarsko, neprekvapilo ma že sa do vlaku nahrnuli Cigáni. Raz keď som cestoval vlakom do Pécsu sa do nášho kupé nahrnula neskutočne smradľavá a nafetovaná Cigánka so svojimi deťmi a prosila o niečo. Nedala sa vyhnať a začala vykrikovať po svojom mužovi nech jej ide na pomoc. Bol dosť agresívny a bolo šťastie, že prišiel do vozňa sprievodca aj s milicionárom a vyhnali ich.

 Na maďarských hraniciach v Kelebii začína nekonečná pasová a hraničná kontrola, inak to nie je ani na srbskej strane a čakanie ešte zväčšuje odpájanie a pripájanie vozňa a keďže kvôli pomalej jazde v Maďarsku vlak vždy mešká, človek si nestihne ísť kúpiť ani vodu na stanicu a tak je odkázaný na 0,5 litrovú minerálku za 1 euro z vlakového bufetu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jediné, čo sa zmení po prejdené hraníc je pohľad z okna. Áno, stále sme na podunajskej nížine ale Vojvodina je iná, niečím výnimočná. Tamojšie nekonečné lány obrovskej kukurice a slnečníc sú pri západe slnka jednoducho čarovné. Neviem, čím to je že sú tam tie plodiny tak obrovské ale keď si to porovnám s tým čo rastie u nás, tak je to ozaj rozdiel. Aj tamojšie nenarušené gazdovstvá a dedinky, všetko má nenarušený a idylický charakter. Všetko ešte prírodné a pôvodné, nespĺňajúce normy Európskej únie. Vojvodina je krásna zem.

Okolo 22:00 vlak dorazí do centra Vojvodiny, do mesta Нови Сад (Novi Sad), kde sa k vlaku pripájajú ďalšie vozne a tak pri opúšťaní stanice vidíte z okna vlniaci sa had so 14. vozňami!

V noci vlak prichádza do stanice Нови Београд (Novi Beograd) a vjazd aj odjazd do mesta je vskutku očarujúci a preto sa vždy snažím dovtedy nezaspať. Vlak obchádza centrum Belehradu a do hlavnej stanice nejde, zato prechádza dlhým tunelom popod mesto, ktorý ústi v polo-podzemnej stanici Прокоп (Prokop).

Po prejdené belehradského sídliska Раковица (Rakovica) nastáva najkrajší úsek cesty, ktorý sa ale bohužial v noci nevidí a preto odporúčam pre vlakových nadšencov a aj pre tých ktorý chcú vidieť prírodné krásy Srbska a Montenegra, aby si zvolili denný vlak.

Celá trať z Belehradu do prímorského mesta Bar je dlhá 476 km, s celkovo 254 tunelmi a preto zvyknú trať nazývať aj balkánske metro.

Najdlhšími tunelmi sú Sozina a Zlatibor s 6,17 km.

Trať bola budovaná v rokoch 1966-1975 a samozrejme potrebuje rozsiahlu rekonštrukciu. Po zrútení vlaku zo skaly v roku 2006 pri mestečku Bioče pri Podgorici, kde zomrelo 47 cestujúcich a 200 bolo zranených sa začala trať pomaly rekonštruovať aby spĺňala bezpečnostné normy.

Bratislava hl.st.

9:54

Nové Zámky

10:47

Štúrovo

11:15

Nagymáros-Visegrád (HU)

11:36

Vác

11:50

Rákospalota-Ujpest

12:08

Budapest-Keleti pu.

12:32-13:00

Kunszentmiklós-Tass

14:00

Szabadszallás

14:17

Fülöpszallás

14:24

Kiskőrös

14:45

Soltvadkert

15:01

Kiskunhalas

15:20

Kelebia

15:52-16:20

Суботица (SRB)

16:31-18:36

Бачка Топола

19:19

Ловћенац

19:46

Врбас

19:59

Змајево

20:18

Нови Сад

20:42-21:08

Инџија

21:46

Стара Пазова

21:54

Нови Београд

22:27

Лазаревац

23:30

Лајковац

23:38

Ваљево

00:06

Пожега

01:07

Ужице

01:54

Пријепоље

03:38

Bijelo Polje (MNE)

04:25

Kolašin

06:08

Podgorica

07:39

Sutomore

08:28

Bar

08:42

Zaujímavý je fakt, že pri budovaní trate sa akosi zabudlo že 9 km trate vedie cez územie Bosny a Hercegoviny a tento fakt sa neskôr brutálne využil za juhoslovanskej vojny. Najväčšou stanicou nachádzajúcou sa na deväť kilometrovom bosanskom úseku trate sú Штрпци (Štrpci). Vlak tu nikdy nezastavuje, no kedysi sa tu odohral masaker devätnástich muslimanských a jedného chorvátskeho občana.

27. februára 1993 na počudovanie cestujúcich vlak zastavil v tejto malej, zapadnutej staničke a do vlaku nastúpili srbskí policajti a vojaci armády Republiky Srbskej a požadovali od cestujúcich preukaz totožnosti.

Podľa mena, všetkým muslimanským mužom a chlapcom prikázali vystúpiť si z vlaku bez batožiny. Potom ich odviedli nákladnými autami do okolia mesta Вишеград (Višegrad), kde ich psychicky mučili a neskôr postrieľali. Pozostatky obetí sa nikdy nenašli a preto sa špekuluje o skutočnom počte zavraždených. Očití svedkovia z vlaku hovorili, že sa im podarilo zachrániť pár malých muslimanských chlapcov tak, že ich vyhlásili za svojich, čo bola veľká obeť, lebo ak by prišli na to že ich krijú, zastrelili by aj ich.

Aj takéto udalosti sa udiali na tejto železničnej trase, ktorá je najdôležitejšou v celom systéme železníc na Balkáne. A ak sa teda raz rozhodnete vypraviť do Čiernej Hory, odporúčam Vám ísť vlakom. Je to fascinantná cesta.

Almir Strinič

Almir Strinič

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentom psychologie na UK, 22 rokov. Zámerom mojich blogov je prispieť k pluralite názorov vlastným pohľadom na spoločenské a kultúrne dianie okolo nás Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu